Το υπουργείο Τουρισμού νομοθετεί διαφημιστικό μονοπώλιο με «λευκή επιταγή». Τι θα γίνει με το γραφείο που έχει επιλέξει ο Δήμος;

sete mitsotakhs Στην τελευταία Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την πανδημία που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ τη Μ. Δευτέρα, υπάρχει διάταξη που δίνεται ένα είδος «λευκής επιταγής» σε όλους τους φορείς του δημοσίου που εμπλέκονται με τον τουρισμό, από το υπουργείο Τουρισμού, έως τις 13 περιφέρειες και τους 325 δήμους της χώρας, να συμβάλλονται αποκλειστικά με εταιρεία του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για θέματα προβολής «ανεξαρτήτως αξίας σύμβασης».

Ο λόγος για τη Marketing Greece η οποία στη σελίδα της δηλώνει μη κερδοσκοπική εταιρεία που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ (Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων) και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Σε διευκρινίσεις που έδωσε το υπουργείο, μετά από αντιδράσεις και σχετικό πρωτοσέλιδο από την «Εφημερίδα των Συντακτών» που ανέδειξε το θέμα, στην ουσία επιβεβαιώνει τα παραπάνω.

Εδώ γεννάται το ερώτημα τι θα γίνει με το γραφείο που επέλεξε ο Δήμος Πάτμου για την προβολή και την επικοινωνία του νησιού και τουλάχιστον απ΄όσο γνωρίζουμε έχει κάνει από τον Οκτώβριο του 2019  συμφωνία κυρίων και δεν πρόλαβαν λόγω και της καθυστέρησης της έγκρισης του προϋπολογισμού να τους ανατεθεί απευθείας το έργο. 

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει ένα άρθρο της τελευταίας ΠΝΠ που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ τη Μ. Δευτέρα στο οποίο προβλέπεται η δυνατότητα απευθείας αναθέσεων ανεξαρτήτως ύψους δαπάνης σε εταιρεία του ΣΕΤΕ από το υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και όλες τις περιφέρειες και τους δήμους.

Συγκεκριμένα, το άρθρο 69 αναφέρει:

«Δράσεις προβολής για την αποκατάσταση της εικόνας της Ελλάδας

Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η Αυγούστου 2020, το Υπουργείο Τουρισμού, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.) και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) α΄ και β΄ βαθμού, συμπεριλαμβανομένων των αναπτυξιακών εταιρειών αυτών, δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών με την εταιρεία με την επωνυμία “Marketing Greece Ανώνυμη Εταιρία Προώθησης και Ανάπτυξης του Τουρισμού” και τον διακριτικό τίτλο “Marketing Greece A.E.” με απευθείας ανάθεση και, πάντως, τηρούμενης κανονικά της διαδικασίας ανάρτησης στη Διαύγεια, ανεξαρτήτως της αξίας της σύμβασης, κατά παρέκκλιση της κείμενης εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων, υπό την προϋπόθεση ότι οι ανωτέρω συμβάσεις μετά από τη σύναψή τους θα υποβληθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για κατά προτεραιότητα έγκριση, εφόσον αυτό απαιτείται από τις γενικές διατάξεις.

Οι συμβάσεις αφορούν αποκλειστικά στην υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων προβολής, διαφήμισης, προώθησης, επικοινωνίας και δημόσιων σχέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τόσο της χώρας συνολικά, όσο και μεμονωμένων περιοχών της, με στόχο την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών στον ελληνικό τουρισμό από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19, με παράλληλη ενίσχυση της εικόνας της χώρας και της τουριστικής αγοράς».

Όπως ανέδειξε η «Εφημερίδα των Συντακτών» η οποία είχε στο σημερινό της πρωτοσέλιδο το συγκεκριμένο θέμα η εταιρεία Marketing Greece δηλώνει στη σελίδα της μη κερδοσκοπική εταιρεία που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Κατά το ρεπορτάζ, ωστόσο, ο αυτοπροσδιορισμός ως μη κερδοσκοπικής, ωστόσο, είναι αυθαίρετος, αφού δεν πρόκειται Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία (ΑΜΚΕ) ή οποιασδήποτε άλλης νομικής μορφής ΜΚΟ, αλλά για κανονική Ανώνυμη Εταιρεία, με υποχρεώσεις δημοσιότητας και ισολογισμούς στους οποίους εμφανίζει ίδια κεφάλαια περί το 1 εκατ. ευρώ και ετήσιο κύκλο εργασιών που στα έξι χρόνια λειτουργίας της κυμαίνεται από 600.000 έως 1 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, το άρθρο 69 της ΠΝΠ αναφέρει:

«Δράσεις προβολής για την αποκατάσταση της εικόνας της Ελλάδας
Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η Αυγούστου 2020, το Υπουργείο Τουρισμού, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.) και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) α΄ και β΄ βαθμού, συμπεριλαμβανομένων των αναπτυξιακών εταιρειών αυτών, δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών με την εταιρεία με την επωνυμία “Marketing Greece Ανώνυμη Εταιρία Προώθησης και Ανάπτυξης του Τουρισμού” και τον διακριτικό τίτλο “Marketing Greece A.E.” με απευθείας ανάθεση και, πάντως, τηρούμενης κανονικά της διαδικασίας ανάρτησης στη Διαύγεια, ανεξαρτήτως της αξίας της σύμβασης, κατά παρέκκλιση της κείμενης εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων, υπό την προϋπόθεση ότι οι ανωτέρω συμβάσεις μετά από τη σύναψή τους θα υποβληθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για κατά προτεραιότητα έγκριση, εφόσον αυτό απαιτείται από τις γενικές διατάξεις.
Οι συμβάσεις αφορούν αποκλειστικά στην υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων προβολής, διαφήμισης, προώθησης, επικοινωνίας και δημόσιων σχέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τόσο της χώρας συνολικά, όσο και μεμονωμένων περιοχών της, με στόχο την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών στον ελληνικό τουρισμό από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19, με παράλληλη ενίσχυση της εικόνας της χώρας και της τουριστικής αγοράς».

«Ζούμε σε κράτος δικαίου;»
«Η παραπάνω ενέργεια καταστρατηγεί την έννοια του υγιούς ανταγωνισμού», επεσήμανε αναγνώστης της εφημερίδας που επέστησε την προσοχή μας στην επίμαχη διάταξη –χωρίς να κρύβει την ιδιότητά του ως επικεφαλής εταιρείας που ασχολείται με το τουριστικό μάρκετινγκ εδώ και χρόνια–, αναρωτώμενος «αν ζούμε σε κράτος δικαίου». Τον ευχαριστούμε για την υπόδειξη και το ερέθισμα.
Το ζήτημα θέτει με χθεσινή δήλωσή της και η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και τομεάρχης Τουρισμού Κατερίνα Νοτοπούλου, η οποία πέραν της «πελατειακής σχέσης κυβέρνησης - Marketing Greece» που βλέπει στη διάταξη, επισημαίνει ότι «με εντολή του Υπουργού Χάρη Θεοχάρη, η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Marketing Greece, τοποθετήθηκε πρόσφατα στην Ομάδα Εργασίας για το Branding του Ελληνικού Τουρισμού, που συνέστησε το Υπουργείο Τουρισμού».

Η Marketing Greece δηλώνει στη σελίδα της μη κερδοσκοπική εταιρεία που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Ο αυτοπροσδιορισμός ως μη κερδοσκοπικής, ωστόσο, είναι αυθαίρετος, αφού δεν πρόκειται Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία (ΑΜΚΕ) ή οποιασδήποτε άλλης νομικής μορφής ΜΚΟ, αλλά για κανονική Ανώνυμη Εταιρεία, με υποχρεώσεις δημοσιότητας και ισολογισμούς στους οποίους εμφανίζει ίδια κεφάλαια περί το 1 εκατ. ευρώ και ετήσιο κύκλο εργασιών που στα έξι χρόνια λειτουργίας της κυμαίνεται από 600.000 έως 1 εκατ. ευρώ.
Το Δ.Σ. της εταιρείας συγκροτείται από εκπροσώπους εταιρειών-μελών του ΣΕΤΕ και του ΞΕΕ, με πρόεδρο τον Ι. Ρέτσο (πρόεδρο και του ΣΕΤΕ), διευθύνουσα σύμβουλο την Ι. Δρέττα και αντιπρόεδρο τον Α. Βασιλικό, πρόεδρο του ΞΕΕ. Στα μέλη του Δ.Σ. εκπροσωπούνται μεγάλες ελληνικές ξενοδοχειακές αλυσίδες, η Aegean και άλλα βαριά ονόματα του τουριστικού κλάδου, σε σημαντικό ποσοστό ταυτόσημα με τη διοίκηση του ΣΕΤΕ, που έχει αναχθεί θεσμικά σε κοινωνικό εταίρο και ομπρέλα των επιχειρηματικών ενώσεων του τουριστικού και ταξιδιωτικού τομέα. Βασικό επίτευγμα της «θυγατρικής» του ΣΕΤΕ Marketing Greece είναι η διαδραστική πλατφόρμα Discover Greece, με προβολή τουριστικών προορισμών και ταξιδιωτικές πληροφορίες σε 6 γλώσσες, πλην των ελληνικών.
Μέχρι σήμερα οι καμπάνιες προβολής της Marketing Greece περιορίζονται σε ένα «συλλογικό» μάρκετινγκ του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Η διάταξη της ΠΝΠ που την καθιστά, έστω και για τέσσερις μήνες, διαφημιστικό μονοπώλιο για το υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ, τις 13 περιφέρειες και τους 325 δήμους της χώρας, μαζί με τις αναπτυξιακές τους εταιρείες, αλλάζει τα πράγματα.

Ανελέητος διαγκωνισμός
Αίφνης, ο ΣΕΤΕ και η Marketing Greece αποκτά προνομιακή πρόσβαση σε τεράστιο πελατολόγιο φορέων που, πιεζόμενοι από χιλιάδες μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα σε όλη τη χώρα οι οποίες αντιμετωπίζουν το φάσμα της κατάρρευσης, θα αναγκαστούν να επιδοθούν σε ανελέητο ανταγωνισμό και διαγκωνισμό για να ανακτήσουν ό,τι μπορούν από τη χαμένη τουριστική σεζόν. Κι αυτό εφόσον επικρατήσει το αισιόδοξο σενάριο ενός «καθαρού» από την πανδημία παράθυρου 3-5 μηνών τουριστικής κίνησης.
Αν, μάλιστα, την προσεχή εβδομάδα, στο πακέτο ενίσχυσης του τουριστικού κλάδου που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση περιληφθούν και οι προτάσεις για επιδοτούμενα ταξιδιωτικά voucher σε εκατοντάδες χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά, είναι προφανές ότι ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση του εσωτερικού τουρισμού θα πιάσει κόκκινο. Ο,τι καλύτερο για μια εταιρεία που έχει το πλεονέκτημα να συνάπτει συμβάσεις υπηρεσιών προβολής με εκατοντάδες δημόσιους φορείς, χωρίς «ταβάνι» δαπάνης και «κατά παρέκκλιση της κείμενης εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων»…
Θα μπορούσε να γίνει αλλιώς στις συνθήκες έκτακτης ανάγκης; Φυσικά και θα μπορούσε. Πολλές επιχειρήσεις επικοινωνίας, ιδιωτικές ή και δημόσιοι φορείς, θα μπορούσαν να πάρουν κομμάτια της «δουλειάς», όλες έχουν πληγεί βαρύτατα από την πανδημία, κι όλες έχουν ανάγκη από «δεύτερες ευκαιρίες» τους.

Εξάλλου, υπάρχει και το ερώτημα πώς η Marketing Greece θα ανταποκριθεί σε έναν όγκο αιτημάτων για γρήγορα προγράμματα προβολής, αν για παράδειγμα περίπου ταυτόχρονα 200 δήμοι και περιφέρειες της ζητήσουν «εδώ και τώρα» πρότζεκτ στήριξης.
Το γιατί η κυβέρνηση του «αγνού και ανόθευτου ανταγωνισμού» επιλέγει να διαμορφώσει ένα ιδιωτικό μονοπώλιο που θα εξυπηρετεί ένα δημόσιο μονοψώνιο (γιατί αυτό συγκροτούν τελικά ΕΟΤ, περιφέρειες και δήμοι) δεν είναι και κανένα μυστήριο. Εχουν προηγηθεί δύο συναντήσεις-τηλεδιασκέψεις του πρωθυπουργού με τον ΣΕΤΕ (Γιατί μόνο με αυτόν, από το σύνολο του τουριστικού κλάδου; Γιατί όχι και με την ομοσπονδία των εργαζομένων;) στη διάρκεια της πανδημίας. Και οι συναντήσεις στο Μαξίμου είναι πάντα παραγωγικές…

 

Το υπουργείο Τουρισμού, μετά από τις αντιδράσεις και το πρωτοσέλιδο έδωσε «διευκρινίσεις» στις οποίες επί της ουσίας επιβεβαιώνει το ρεπορτάζ.

Αναλυτικά, ολόκληρη η απάντηση του υπουργείου στην εφημερίδα:

Είναι κρίμα που ο ανώνυμος συντάκτης του άρθρου δεν επικοινώνησε μαζί μας γιατί θα είχε πάρει τις απαντήσεις στα ερωτήματα που με τόση αγωνία θέτει,

-Απάντηση πρώτη. Η συνεργασία του ιδιωτικού τομέα με το Υπουργείο Τουρισμού, ιδιαίτερα σε θέματα προβολής και διαφήμισης της χώρας αποτελούσε προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης της ΝΔ. Απόφαση που υλοποιείται στην παρούσα φάση και αποτελεί πρακτική που εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία σε χώρες όπως η Γαλλία που ο φορέας προβολής της χώρας αποτελεί σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

-Απάντηση δεύτερη. Η συνεργασία Υπουργείου, ΕΟΤ, marketing Greece έχει ήδη δοκιμασθεί και έχει φέρει ως αποτέλεσμα την πλατφόρμα #greecefromhome. Μια πλατφόρμα που χαίρει παγκόσμιας αναγνώρισης και εγκωμιαστικών σχολίων για την καινοτομία και την ανθρωποκεντρική της προσέγγιση.

-Απάντηση τρίτη. Δε δημιουργείται κανένα μονοπώλιο – όπως ανησυχεί η Εφ.ΣΥΝ- αφού η Marketing Greece συνεργάζεται με εταιρείες της τουριστικής αγοράς για την υλοποίηση και την προώθηση της τουριστικής προβολής. Πρωτοβουλίες που έχει πάρει ως τώρα όπως το discovergreece δείχνουν πως καινοτομεί και λειτουργεί πάντα υπέρ της τουριστικής ανάπτυξης.

Επομένως δεν πρόκειται για διαφημιστική εταιρεία αλλά για οργανισμό προβολής της χώρας που συνεργάζεται με διαφημιστικές εταιρείες, όπως ακριβώς και ο ΕΟΤ.

–Απάντηση τέταρτη. Η εταιρεία – σε αντίθεση με όσα γράφει ο συγγραφέας του άρθρου – με βάση το καταστατικό της δεν είναι κερδοσκοπική. Στηρίζεται σε δωρεές και συνεργασίες εταιρειών του τουριστικού κλάδου με σκοπό την προβολή προορισμών σε τοπικό κυρίως επίπεδο με μόνο όφελος την προώθηση του τουρισμού και συνεπώς την ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων.

– Απάντηση Πέμπτη.

Και κάτι τελευταίο γιατί η μνήμη κάποιων είναι «κοντή». Θυμίζουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η Marketing Greece συμπράττει με το Υπουργείο Τουρισμού.

Συνέβη 2 φορές επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Το καλοκαίρι του 2015 για την καμπάνια happening now και την άνοιξη του 2019 για το Oh my Greece, με πραγματικά εξαιρετικά αποτελέσματα.

Οι πρωτοφανείς συνθήκες που επικρατούν, επιβάλλουν τη δημιουργία ενός ενιαίου μηνύματος από το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ, τον ιδιωτικό τομέα, τους ΟΤΑ, τις Περιφέρειες.

Η πρωτοβουλία αυτή υπηρετεί τον σκοπό αυτό και τίποτε άλλο. Υπηρετεί την ταχύτερη ανάκτηση του χαμένου εδάφους.

Αυτό εξάλλου επιβάλλει το αίσθημα ευθύνης μας απέναντι στους 700.000 εργαζόμενους και τις δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις που εξαρτώνται από την επιτυχία της στρατηγικής μας για τον Τουρισμό.

Η επιτυχία αυτή χωρίζει για καθέναν από αυτούς την ανεργία από την πρόσληψη.