ACI Europe: Ξεπέρασαν τα 250 εκατ. οι επιβάτες στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια τον Αύγουστο.Διψήφια αύξηση της κίνησης στα ελληνικά
Τα ελληνικά αεροδρόμια περιλαμβάνονται στον κατάλογο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, τα οποία εμφάνισαν τις καλύτερες επιδόσεις τον φετινό Αύγουστο, συμβάλλοντας στην “ανάρρωση” των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, σε σύγκριση τόσο με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, όσο και με τον προ-πανδημικό Αύγουστο, όπως διαπιστώνει στην έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία τον Αύγουστο του 2024 ο ευρωπαϊκός εμπορικός οργανισμός αεροδρομίων ACI Europe.
Τον Αύγουστο, μήνα αιχμής για τα αεροπορικά ταξίδια, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια διακίνησαν περισσότερους από 250 εκατομμύρια επιβάτες, παρά τους πολλαπλούς αντίθετους ανέμους. Η επιβατική κίνηση σε όλο το δίκτυο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 5,6%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο όγκος των επιβατών να είναι κατά 2,3% υψηλότερος από το προ-πανδημικό Αύγουστο του 2019, σύμφωνα με τον ACI Europe.
Πολλές εθνικές αγορές πέτυχαν διψήφια αύξηση, σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα του Αυγούστου του 2019, μεταξύ των οποίων η Πολωνία (+25,5%), το Λουξεμβούργο (25,4%), η Ισλανδία (+21,1%), η Μάλτα (+19,4%), η Ελλάδα (+18,7%), η Πορτογαλία (+14,3%), η Ιταλία (+14,2%), η Κροατία (+13,1%) και η Κύπρος (+11%).
Εν τω μεταξύ το αεροδρόμιο των Αθηνών κατέγραψε αύξηση στην επιβατική του κίνηση κατά 19,7%, σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019 και 10,4%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Ωστόσο, οι επιπτώσεις του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας μαζί με τις διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά και τους πολιτικούς παράγοντες συνέχισαν να παρεμποδίζουν την ανάκαμψη των αεροδρομίων σε άλλες αγορές, ιδίως στη Φινλανδία (-27,4%), τη Σλοβενία (-21,5%), τη Σουηδία (-21,2%), τη Βουλγαρία (-20,1%), τη Γερμανία (-13,4%) και τη Λετονία (-11,1%), σύμφωνα με τον οργανισμό.
Η συνολική επίδοση οφείλεται αποκλειστικά στη διεθνή επιβατική κίνηση -αύξηση 7,1% σε ετήσια βάση- ενώ οι αριθμοί των επιβατών εσωτερικού σημείωσαν ελαφρά μείωση 0,2%, αντανακλώντας διαρθρωτικές αλλαγές στη ζήτηση.
Οι κινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά 3,6% τον Αύγουστο σε όλο το δίκτυο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι και έφτασαν πολύ κοντά σε πλήρη ανάκαμψη σε σχέση με τα προπανδημικά επίπεδα.
Ωστόσο, λόγω των επιπτώσεων των στρατιωτικών συγκρούσεων, τα αεροδρόμια στην Ουκρανία απώλεσαν το σύνολο της επιβατικής κίνησης για 30 μήνες, τα αεροδρόμια στη Ρωσία κατέγραψαν πτώση 12,9% και τα αεροδρόμια στο Ισραήλ πτώση 43,5%, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πολύ κάτω από τα προ-πανδημικά τους επίπεδα.
Τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου (-0,4%) και της Γαλλίας (-0,9%) έφτασαν πολύ κοντά στην πλήρη ανάκαμψη, με το Χίθροου να παραμένει το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ευρώπη, μπροστά από το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το Σαρλ ντε Γκολ στο Παρίσι, το Σίπχολ στο Άμστερνταμ και το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης.
Ο γενικός διευθυντής της ACI Europe, Olivier Jankovec, δήλωσε: “Τα αεροδρόμια της Ευρώπης υποδέχθηκαν 251,5 εκατομμύρια επιβάτες κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, μήνα αιχμής του καλοκαιριού – ένας άθλος, αν αναλογιστεί κανείς τις πολλές αντιξοότητες που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας, από την κλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων, τις πολύ αυξημένες τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων και άλλες πιέσεις στην προσφορά μέχρι τα χρόνια προβλήματα διαχείρισης της χωρητικότητας της εναέριας κυκλοφορίας. Αν μη τι άλλο, αυτό λέει πολλά για το γεγονός ότι τα αεροπορικά ταξίδια αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής μας”.
Βεβαίως, σύμφωνα με τον κ. Jankovec, απαιτούνται καλύτερες πολιτικές και κανονισμοί, τόσο σε επίπεδο ΕΕ, όσο και σε εθνικό. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να υποστηριχθεί αποτελεσματικά και να καταστεί δυνατή η απεξάρτηση των αερομεταφορών από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και σε εθνικό -αρκεί να σκεφτεί κανείς το ακόμη ανεπίλυτο ανώτατο όριο επιβατών στο αεροδρόμιο του Δουβλίνου ή τα κακώς εννοούμενα σχέδια της Γαλλίας της τρέχουσας εβδομάδας για την επιβολή περισσότερων φόρων, που θα προκαλέσουν ασφυξία στην αεροπορική συνδεσιμότητα.